Blogger Templates

Sunday, May 15, 2011

Aku tak reti???


Aku tak reti???

Tak reti apa? Tak reti repair kereta? Tak reti panjat gunung? Tak reti menyanyi?

Yup..memang aku accept semua ketidak retian itu...tapi aku tak boleh terima orang cakap aku tak reti memasak...MASAK..

owh...tidak...sedihnya hati ini bila orang pandang aku ni tak reti masak...

"Betul ke kamu ni boleh memasak?", "Aku tak percaya la budak ni nak memasak..."

Apa ni...Tolong la...Jangan la judge orang tanpa tengok hasil dia dulu..

Aku pandai masak la kawan-kawan semua...Pernah aku masak, ikan masak kicap kat rumah kawan aku. On my own buat tau..Ada orang puji lagi (bukan nak riak, tapi nak buktikan je).

Tapi aku bukan la expert sangat. Itu aku mengaku la..Dah tak duduk rumah. Nak buat macam mana. Masa banyak habis kat hostel je. Kalau kat hostel biasa la kan, makan biasa cafe la yang
masak. Masa tahun 2 dulu aku ada la jugak masak2 kat bilik. Dengan kawan-kawan (Nurul n Aisyah). Best sangat! Kalau aku balik awal aku yang masak, kalau diorang balik awal diorang la yang masak.

Kini, aku serius nak belajar masak..nak sangat masak memasak ni..ye la..nanti nak kawen, mak mertua suruh masak ada yang tak reti sat g. Nak pegang senduk kuali pun kekok tu tak nak la...

Tahun lepas, memang beria sangat nak memasak..ye la, bajet
nak kawen awal kan. Siap beli buku masakan lagi. Punya la semangat nak memasak...Sebelum ada calon ni. Kena belajar masak betul-betul dulu. hehe...Nak tengok koleksi buku masakan aku...

Dalam buku ni ada panduan memasak. Siap ada nama sayur-sayuran lagi. Memang bagus la untuk orang yang baru nak mengenal erti masak memasak...

Buku ni aku beli waktu ada sale. Nampak tak 20% off. hehe..Dalam ni semua resepi2 untuk masak ikan. Siap ada petua2 lagi..best2..

Tadi buku untuk masak ikan, yang ni untuk masak ayam.. Sedaaap...

Masakan kat dalam ketiga-tiga buku ni semuanya simple-simple belaka..Sesuai untuk orang yang baru belajar memasak. Kalau dalam buku kedua dan ketiga ni, masakan dia ala-ala kampung sikit. Buku pertama tu, banyak western food. Tapi yang pasti semua simple dan mudah. Cara pengolahan dan bahan-bahan yang digunakan pun mudah nak dapat.

Tapi malangnya aku belum lagi sempat nak cuba masak apa yang ada dalam ketiga-tiga buku ni..Aku duk baca je. Baca dan berkhayal macam mana nak masak..Suatu hari nanti k. InsyaAllah. Masak untuk family..hehe...

Last but not least...Aku memang nak masak. Tapi tak berpeluang je. Teringin nak ada dapur kat bilik. Hari-hari masak untuk roomate. Practice masak untuk family baru nanti. Kalau sesiapa ada calon nak bagi kat aku, cepat inform, rajin sikit aku hafal masakan-masakan ni..haha. Baru semangat sikit nak belajar memasak kan...


Ok la..bubye semua. Wish me luck dalam bidang ni..

~Smile~

p/s: esok nak masak ikan masak kicap kat kawan aku. Hari Sabtu dan Ahad ni nak balik umah, nak masak ayam gajus n apa-apa je lah. Ummi tak ada kat umah, so boleh testing masak puas-puas..jangan hancur dapur sudaa... :)



2 comments:

  1. kelakar pulak bace luahan hati lani. haha. tapi kan, benda ni normal la. lelaki @ bakal pasangan @ mak mertua sepatutnya kena memahami, yang kita ni pun belajar tinggi2 macam anak dia. mane sempat nak turun dapur ni. tambah2 yang tak duduk rumah sewa macam kita.

    diorang tak boleh nak expect yang kita ni expert semua benda kat dapur. huuu.

    p/s: kalo diorang memahami. kalau.

    ReplyDelete
  2. itu la pasal.normal.tapi ada lelaki yg tak faham. merungut kalau perempuan tak pandai masak.kalau dia tak leh jadi imam xpe pulak...ish

    ReplyDelete