Blogger Templates

Monday, May 2, 2011

writing oh writing






Selamat pagi wahai pagi yang indah :)






Aku amat berharap dapat menulis hari ni.. Dah berapa lama hasrat terkubur macam tu je. Niat nak menulis tapi otak tak jalan. Hati entah terbang ke mana. Tangan ikut otak bekerja je. Otak tak jalan, tangan pun rileks je.

Hurm, bila pikir-pikir balik. Kenapa aku jadi macam ni?

Mungkin banyak dosa kot. Baru kena tegur sikit, dah mengeluh tak tentu pasal. Sedih je kerjanya. Aku bukan apa, aku tak suka kena marah je. Kalau ada orang marah benda yang memang sure salah..yes! Aku ngaku aku salah, dan aku tak de lah nak mengamuk dan merajuk. Aku pun memang suka kena kalau itu untuk kebaikan aku. Untuk membentuk aku. Tapi biarlah kena cara. Kalau hentam je. Memang la aku jadi terhentam dan terhenyak. Last-last aku jadi lagi teruk. Bukan lagi baik dak..

Sekarang ni aku rasa ok sikit. Tapi mungkin disebabkan fikiran aku still lagi memikirkan perkara ni, aku jadi tak boleh menulis. Semalam dah istighfar banyak-banyak. So, lega la sikit. Harini mood agak baik. Bangun pagi. Bukak laptop. Bukak mp3 mengaji al-Quran. Tenang je..Kan Allah dah berfirman jika kita mengingati-Nya hati kita akan tenang.

"orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram."
(Surah Ar-Ra'd,13:28)


Kalau kita dah tahu apa punca masalah kita. Perbanyakkan istighfar. Mohon ampun daripada-Nya. Tak lupa juga kepada orang yang membuat kita ada rasa tak senang di hati. Apa yang berlaku sebenarnya ada hikmahnya. Mungkin teguran yang tersebut untuk mencelikkan hati kita yang buta. Buta dan leka dengan nikmat dunia yang Allah kurniakan. Lalu mulalah buat perkara-perkara yang mengarut. Yang merapu. Jadi, bersyukurlah dengan adanya teguran itu. Kita sudah dapat celik di dunia ini awal-awal lagi. Dan kita masih tidak terlambat untuk bertaubat. Jika kita tak sedar kebutaan kita macam mana?

"Dan barangsiapa yang buta (hatinya) di dunia ini, niscaya di akhirat (nanti) ia akan lebih buta (pula) dan lebih tersesat dari jalan (yang benar)"
(Surah Al-Israa';17:72)


Nauzubillah...kita akan lagi buta di akhirat sana. Takuut... So, bersyukurlah. Nanti solat dhuha jap lagi, jangan lupa sujud syukur ye ilani. hehe...Ok.




Wassalam. Smile :)

No comments:

Post a Comment